fbpx
omdenken1

Glas half leeg, half vol of laten we de kraan stromen?

Iedereen heeft elke dag meerdere momenten waarop een idee ontstaat om iets te verbeteren. Dit kan naar voren komen tijdens contact met een klant, een irritatie tijdens uitvoering van werkzaamheden, bij de koffieautomaat in overleg met een collega.. enz.

De vraag is wat doet u met het idee? Laat u het wegvagen of gaat u er iets mee doen?  Dit hangt voor een groot deel af van uw ervaringen in het verleden, van de cultuur in uw organisatie en van de invloed die u heeft op het resultaat. Kortom, hebt u er vertrouwen in dat u uw idee tot een succes kunt brengen.

Ik hoor regelmatig in organisaties: “Ik heb het al zo vaak gezegd. Er verandert toch niets”. Voordat het idee een kans krijgt is men het al aan het vastdenken.

Wat is er nodig om ideeën wel tot resultaat te brengen?

Ten eerste: eigenaarschap; gooi je idee niet over de schutting, maak er zelf een succes van!

Ten tweede: omdenken; denk in termen van kansen, niet in termen van problemen. Maak van een probleem een feit en kijk daarna na nieuwe mogelijkheden.

Ten derde: ideemanagement; introduceer een standaard werkwijze voor het formuleren, registreren delen, verrijken, prioriteren en implementeren van ideeën.

Ten vierde: vier de successen!

Waarom is omdenken hierbij zo belangrijk?

Bij een pessimist is het glas half leeg, bij een optimist is het glas half vol en bij een omdenker blijft de kraan lopen. Kortom: omdenken geeft energie, continue verbetering en verrassende resultaten.

Heeft u vragen over continu verbeteren neem dan contact met mij op. Ik help u graag verder.

 

No comments yet.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.