fbpx
Betover_je_klanten

Betover je klanten!

Betover je klanten was de boodschap bij een zeer inspirerende lezing bij de Efteling over hoe zij omgaan met klantgerichtheid.
Nu denk je misschien “ja, dat is makkelijk voor de Efteling met hun sprookjesbos en attracties met een verhaal”. Het gaat echter om iets anders dan de attracties. Het zijn de medewerkers die het verschil kunnen maken. Van hen wordt gevraagd iedere dag een klant te betoveren. Dat betekent dat ze iedere dag iemand met een extra goed gevoel naar huis laten gaan. Een voorbeeld hiervan is een kind dat bang is omdat hij voor de eerste keer in een spannende attractie gaat extra aandacht te geven met als resultaat een succeservaring. Een ander voorbeeld is de zorg voor het verwisselen van een lekke band bij een garage in de buurt voor een gestreste vader van een gezin zonder reservewiel en waarvan vader dus meer met de terugreis bezig was dan met een gezellig dagje met zijn gezin. Doordat de medewerker van de Efteling voor de auto zorgde kon ook vader genieten met zijn gezin en hadden ze een topdag!
Dit is ook in jouw organisatie mogelijk. En ik weet zeker dat ook jij dit kan! Sterker nog alle medewerkers in alle soorten organisaties en branches kunnen dit. Het gaat er namelijk om dat jij elke dat het verschil kan maken voor één klant als dit de intentie is die je voor jezelf stelt. De klant kan ook een collega zijn in het geval dat jij niet met de eindklant te maken hebt.
Bij de Efteling worden medewerkers zelfs geselecteerd op deze competentie!

Hoe doe je dat dan?
Betovering zit in een klein gebaar. Het gaat erom meer te willen geven dan van ons wordt verwacht!
Met deze definitie van betoveren kan iedereen dit met als resultaat een blije klant die deze ervaring gaat delen met anderen.

Het werkt eenvoudig:

  • Stel iedere ochtend je intentie voor vandaag om een klant te betoveren.
  • Pak je kans als jij het verschil kan maken.
  • Stel jezelf ’s avonds de vraag: wie heb ik vandaag betovert?

Wat kan je doen?

  • Geef een compliment; dit moet wel gemeend zijn!
  • Speciaal in de decembermaand: schrijf in een gedichtje aan je klant of collega of collega’s wat je waardeert in hem of haar.
  • Verras je klant met een kaartje waarin je laat weten dat je blij bent dat hij of zij jouw klant is.
  • Verras je klant of collega met een klein cadeautje.
  •  Neem extra werk uit handen van een collega die dat nodig heeft.
  • Stel de vraag aan je klant of collega waar je hem of haar nu eens extra blij mee kan maken.
  • Maak eens tijd om naar de verhalen van je klanten of collega’s te luisteren.

Ik hoor graag jouw ervaringen via het commentaarveld onderaan de pagina!

Het betoveren van klanten is één manier om met klantgerichtheid om te gaan en kwaliteit te leveren voor de je klanten. Wil je weten hoe je nog meer succes met kwaliteit kunt realiseren?

Kom dan naar de Quality for All Experience!   

Voor meer informatie klik hier. Je kan je ook direct aanmelden via onderstaande button.

Ik meld mij aan!

 

Klanten betoveren, hoe doe jij dat?

Het is ongekend hoeveel meer exposure ik krijg door één enkele Facebook share. Heb je iets aan deze blog, doe dan graag wat voor me terug door te liken of sharen op de sociale media en laat anderen direct ook profiteren van de inzichten die voor jou waardevol zijn. Dank!

3 Responses to Betover je klanten!

  1. Riny van de Donk 9 december 2015 at 20:23 #

    Leuk verhaal, ik vind het steeds weer erg leuk om dit soort verhalen te lezen. Kleine dingen maken het verschil, dat met die lekke band is geniaal. Dit soort verhalen geven je vaak zelf ook nieuwe motivatie en inzicht hoe het beter kan, toch?

    • Esther Schuurmans 10 december 2015 at 11:44 #

      Dank je wel Riny en ja, de speech bij de Efteling maakte mij ook weer alert om dit dagelijks bewust te doen.

  2. Edwin Vosmeer 10 december 2015 at 22:29 #

    Inspiratie op doen voor mijn zoektocht naar toffe baan.
    Klantgericht ontzorgen kun je je mee onderscheiden denk ik!
    Maak dagelijks mee hoe ‘t niet moet….

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.